Tiedote 1/2017

Noutajakoirarotujen yhteistyötoimikunta kokoontui 19.1. vuoden ensimmäiseen kokoukseen. Tässä kokouskuulumisia.

Vuoden 2017 Yhteistyötoimikunnan kokoonpano

Yhteistyötoimikunta koostuu noutajarotujärjestöjen (Kultainen Rengas – Golden Ring GR ry, Labradorinnoutajakerho ry, Novascotiannoutajat ry, Suomen Noutajakoirajärjestö ry ja Suomen sileäkarvaiset noutajat ry) ja Tuomaritoimikunnan vuosittain nimeämistä edustajista ja heidän varahenkilöistään. Suomen Noutajakoirajärjestö ry:n alaiset kaksi rotukerhoa ja rotua harrastavaa yhdistystä Kiharakerho ry ja Chesapeakekerho ry nimeävät molemmat yhden jäsenen ja yhden varajäsenen, joilla on puheoikeus, muttei äänioikeutta.

• Suomen Noutajakoirajärjestö ry: Krista Leinonen, varalla Kirsi Launomaa
  • Kultainen Rengas – Golden Ring GR ry: Tuija Aaltonen, varalla Carita Lifländer
  • Labradorinnoutajakerho ry: Jukka Simpura, varalla Ulla Alhava
  • Suomen sileäkarvaiset Noutajat ry: Tiina Sudensalmi, varalla Mari Mamia
  • Novascotiannoutajat ry: Krista Hakkanen, varalla Heidi Vuoria
  • Chesapeakekerho ry: Tea Sundberg, varalla Sara Lukkala
  • Kiharakerho ry: Päätetään 28.1.
  • Tuomaritoimikunta: Jyry Tuominen, varalla Juha Tenhunen

Vuoden 2017 joukkuevalinnat

International World Cup (Skinners)

31.12.2016 mennessä hakemuksia saapui 7 kpl. Yhteistyötoimikunta vahvisti alla olevien hakemuksensa jättäneiden koirakoiden valinnan joukkueeseen. Joukkueen koirakoissa saattaa tulla vielä muutoksia.

• lbu Hardrocks Artists Life ja Elina Salo
  • lbn Namusillan Tähtituli ja Marjaana Kousa
  • knu Doubleuse Easter Rocket ja Minja Vitikka
  • lbu Namusillan Tulinuoli ja Pasi Pöppönen

Joukkuevalinnan ulkopuolelle jäivät alla mainitut koirakot:

• lbu Namusillan Merimyrskyliitäjä ja Pekka Keinänen
  • lbn Namusillan Ihmetyttö ja Maria Tero
  • lbn Demon Eye's Freewill ja Mari Koivisto

Varsinaisen joukkueen varakoirakko valitaan joukkuevalinnan ulkopuolelle jääneistä koirakoista. Jos kukaan näistä ei pääse osallistumaan, joukkue voi valita varakoirakon itse.

The Kennel Club International Retriever Team Event

31.12.2016 mennessä saapui vain yksi hakemus (knu Doubleuse Easter Rocket ja Minja Vitikka), joten Yhteistyötoimikunta päätti jatkaa hakuaikaa 31.1.2017 saakka. Hakemuksen jo jättänyt koirakko on valittu mukaan, jos joukkue saadaan muodostettua.

Euro Challenge Team Event

31.12.2016 mennessä tähän tapahtumaan ei saapunut ilmoittautumisia. Rotujärjestöt kartoittavat vielä mahdollisia kilpailuun osallistujia. Joukkueen tulee koostua 3 koirakosta, jotka ovat eri noutajakoirarotuja.

International Working Test

Suomessa heinäkuussa järjestettävän IWT:n osalta hakuaikaa jatkettiin jo aiemmin 31.1.2017 saakka. Joukkuevalinnat IWT:hen pyritään julkaisemaan helmikuun alkupuolella. Tähän mennessä hakemuksia on saapunut 8 joukkueelta.

Tuomaritoimikunnan kuulumiset

Pauliina Ahola ja Anu Mikkola osallistuvat tuomarikunnan edustajina Ruotsissa järjestettävään noutajien rodunomaisten kokeiden tuomarikonferenssiin.

Tuomarikunnan kevätkokous järjestetään 25.3. Tampereella, missä valitaan myös uusi tuomaritoimikunta.

Vastaavien koetoimitsijoiden ja koesihteerien neuvottelupäivät 18.3. Lahdessa

Yhteistyötoimikunta järjestää SNJ:n koulutuspäivien yhteydessä vastaavien koetoimitsijoiden ja koesihteereiden neuvottelupäivän lauantaina 18.3. Tapahtuman suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa työryhmä, johon kuuluvat Lotta Vuorinen, Jukka Simpura, Krista Leinonen, Heikki Nevalainen, Tiina Sudensalmi ja Carita Lifländer.

Tapahtuman ilmoitus ja alustava ohjelma on julkaistu jo aiemmin ja ilmoittautuminen avataan viikolla 3.

Samaan aikaan vastaavien koetoimitsijoiden ja koesihteereiden neuvottelupäivien kanssa järjestetään mejä-päivä.

IWT 2017

Noutajien International Working Test for Retrievers järjestetään Suomessa 22. – 23.7. Tapahtuma järjestetään Katteluksen tilalla Mustiossa. Tapahtumasta vastaa järjestelytoimikunta, jota vetää Pauliina Ahola. Tapahtuman nettisivut avataan lähiaikoina.

Noutajien PK-mestaruus

Yhteistyötoimikunta järjestää noutajien vuoden 2017 PK-mestaruuden Hämeenlinnassa. Tapahtuman järjestelyistä vastaa Etelä-Hämeen Kennelkerho.

Muut asiat

Yhteistyötoimikunta valitsi NOWT-ranking-listan ylläpitäjäksi Krista Leinosen. Lista on julkinen koko kisakauden ja sitä ylläpidetään resurssien sallimalla aikataululla.

Pohjoismaiden noutajamestaruuden järjestämisvuoro on Suomella vuonna 2018. Yhteistyötoimikunta koordinoi tapahtuman järjestelyt.

Uusien rodunomaisten sääntöjen käännökset ruotsiksi ja englanniksi ovat työn alla ja valmistunevat tammikuun aikana.

Yhteistyötoimikunnan kokoukset

Yhteistyötoimikunta pitää kokouksia tarvittaessa puhelimitse tai sähköpostikokouksina. Päätösasioissa on yleensä 2 viikon käsittelyaika. Vähintään kerran vuodessa pyritään tapaamaan kasvotusten.

Yhteistyötoimikunnan seuraava kokous on su 26.2.