Tiedote 1/2014 (23.4.2014)

Nou/nome-yhteistyötoimikunta on noutajakoirarotujärjestöjen alainen toimikunta, joka valmistelee ja päättää sille kuuluvia nou/nome-asioita, ja johon rotujärjestöt ja tuomaritoimikunta valitsevat edustajansa vuosittain. Yhteistyötoimikunnan tarkoitus on huolehtia nou/nome-harrastukseen liittyvästä rotujärjestöjen välisestä koordinoinnista sekä harrastuksen kehittämisestä ja kehittymisestä kaikki harrastajat ja heidän tarpeensa huomioiden.

Nou/nome-yhteistyötoimikunnan kotisivuilla julkaistaan uutisia, ajankohtaisia tiedotteita ja ohjeita niin nome-harrastajille kuin koejärjestäjillekin.

Linkkejä: http://yttmk.yhdistysavain.fi/

Ulkomaalaisen ylituomarin käyttö Suomessa

Jotta ulkomaalaisen tuomarin varmentamia koetuloksia voidaan Kennelliiton järjestelmään tallentaa, on heidän arvosteluoikeuksistaan oltava todistus. Arvosteluoikeuksien tarkistaminen suoritetaan joko Kennelliiton kautta kokeen järjestäjän sitä pyytäessä tai koetoimikunta itse hoitaa sen. Jälkimmäisessä tapauksessa kyseisen tuomarien arvosteluoikeuksien vahvistus on liitettävä koepapereiden mukaan.

Ulkomaalaisen tuomarin käyttämistä kokeen ylituomarina tulisi harkita vain poikkeustapauksissa.

Ilmoittaminen rodunomaisissa kokeissa ampumisesta

Yleisenä käytäntönä on ollut, että kokeissa ampumisesta on ilmoitettu hätäkeskukseen.  Uusi ohjeistus on kuitenkin se, että ampumisesta ilmoitetaan etukäteen kokeen poliisipiirin operatiiviselle johdolle.

Paukkupanosten käyttö rodunomaisissa kokeissa

Yt-toimikunta on ottanut tehtäväkseen haulikolla ammuttavien paukkupanosten käyttömahdollisuuksien selvittämisen rodunomaisissa kokeissa. Paukkupanokset lisäisivät merkittävästi kokeiden turvallisuutta ja ympäristöystävällisyyttä. Asiasta tiedotetaan enemmän vielä kevään kuluessa, jolloin mm. kartoitetaan yhdistysten halukkuus paukkupanosten tilaamiseen ja ostamiseen keskitetysti.

Yt-toimikunnan yhteyshenkilö selvitystyössä on Heidi Vuoria (heidi.vuoria@helsinki.fi).

WT-ranking vuoden 2015 edustusjoukkuevalintoja varten

Nou/nome-yhteistyötoimikunta ylläpitää noutajien WT-rankinglistaa, jota käytetään apuna valittaessa edustusjoukkuita vuodelle 2015. Lista muodostetaan voitajaluokan working test -kokeiden perusteella ennalta päätetyn pisteytyksen mukaisesti. WT-ranking päivitetään kuukausittain yt-toimikunnalle toimitettujen voittajaluokan tulosten perusteella.

Yt-toimikunta toivoo, että kokeiden järjestäjät lähettäisivät tulokset sähköpostitse osoitteella joukkuevalinnat@snj.fi. Tulokset voi toimittaa allaolevan taulukon mukaisesti Excel-tiedostona, tai vaihtoehtoisesti voi lähettää kokeen pistelaskutaulukon. Erityistoivomus on, että taulukossa mainitaan myös rekisterinumerot.

Rotu Rekisterinumero Koiran nimi Tulos Pisteet Sijoitus
skn FIXXXXX/XX N.N. VOI2 59
lbu FINXXXXX/XX N.N. VOI1 93 2
knu FIXXXXX/XX N.N. VOI1 92 3
lbn FIXXXXX/XX N.N. VOI1 94 1
sku FIXXXXX/XX N.N. VOI3 44

Linkkejä: http://yttmk.yhdistysavain.fi/valintaperusteet-kansainvalisiin/ http://yttmk.yhdistysavain.fi/valintaperusteet-kansainvalisiin/wt-ranking/

Joukkuetukien hakuohje

Nou/nome-yhteistyötoimikunta on laatinut ohjeen, joka helpottaa edustusjoukkueisiin valittujen tukien hakua.  Yt-toimikunta lähettää jokkuetukien hakuohjeen aina valitun joukkueen johtajalle. Vuoden 2014 joukkuiden johtajat ovat ohjeen jo saaneet.

Nou/nome-koulutusohjaajakurssi

Suomen Noutajakoirajärjestö järjestää nou/nome-koulutusohjaajakurssin kesäleirinsä yhteydessä. Leiri pidetään 6.-11.7.2014 Mustialassa Tammelassa. Koulutusohjaajakurssi on keskiviikkoiltapäiväistä perjantai-iltapäivään eli 9.-11.7.2014.

Linkkejä: http://www.snj.fi/kesaleiri-2014/

Noutajien Suomen mestaruuskokeet ja wt-mestaruuskokeet

Yt-toimikunnalta voi anoa sekä noutajien virallisten Suomen mestaruuskokeiden että epävirallisten WT-mestaruuskokeiden järjestämisoikeutta. Anomukset voi lähettää osoitteella yttmk@snj.fi. Toistaiseksi yt-toimikunta on myöntänyt seuraavat kokeet:

Koe Ajankohta Järjestäjä
SM-nome 2014 5.-7.9.2014 Uudenmaan Noutajakoirayhdistys
WT-mestaruus 2014 1.11.2014 Suomen Metsästysnoutajat
SM-nome 2015 28.-30.8.2014 Lakeuden Noutajakoirayhdistys
SM-nome 2016 Ilmoitetaan myöhemmin Keski-Suomen Noutajakoiryhdistys

SM-kokeen ja wt-mestaruuden ajankohdan suunnittelussa on huomioitava muiden mestaruuskokeiden pysyvät ajankohdat. SNJ:n kotisivuilla on tapahtumakalenteri, johon on päällekkäisyyksien välttämiseksi merkitty noutajarotujärjestöjen päätapahtumien vakiintuneet ajankohdat. Rotujärjestöt voivat lähettää kuluvan vuoden tapahtumien osalta tiedot osoitteella webmaster@snj.fi.

Yt-toimikunta suosittelee, että SM-kokeen ajankohdaksi vakiintuisi  elokuun viimeinen viikonloppu.

Lataa tiedote pdf-muodossa tästä: