Tiedote: Koiravalintaohjeet kansalliseen NOME-A kokeeseen ja KV-kokeeseen

9.9.2022

NOUTAJAKOIRAROTUJEN YHTEISTYÖTOIMIKUNNAN TIEDOTE syyskuu 2022

KOIRIEN VALINTA KANSALLISEEN NOME-A KOKEESEEN

Jos kokeeseen ilmoittautuu enemmän koiria kuin on koepaikkoja, saavat etusijalistalla olevat koirakot ensisijaisesti koepaikan ja loput kokeeseen pääsevät koirakot arvotaan.

Varasijoille jääneet koirat ilmoitetaan rotujärjestöjen ylläpitämälle etusijalistalle, jonne ne

lisätään arvotussa varasijajärjestyksessä. Etusijalista on julkisesti koejärjestäjien nähtävissä.

Etusijalistalla olevat koirat ovat etusijalla ilmoittautuessaan seuraavaan kokeeseen.

Kokeen koesihteeri ilmoittaa heti ilmoittautumisajan päätyttyä etusijalistan ylläpitäjälle, mitkä koirat ovat päässeet etusijalistalta suoraan kokeeseen (poistetaan etusijalistalta) ja/tai mitkä koirat ovat jääneet kokeessa varasijoille (lisätään etusijalistalle).

Koira poistetaan etusijalistalta vuoden kuluttua siitä kokeesta, jonka yhteydessä se on lisätty listalle, jos se ei ole siihen mennessä etusijaansa käyttänyt.

KOIRIEN VALINTA KV-KOKEESEEN

Jos kokeeseen ilmoittautuu enemmän koiria kuin kokeessa on paikkoja, osallistujat valitaan

tulosten perusteella.

Koirat asetetaan järjestykseen sen perusteella, mikä on niiden saavuttama paras tulos NOME-A/KV-kokeessa seuraavassa järjestyksessä:

1. A1/Exellent

2. A2/Very good

3. A3/Good

4. Ei A/KV-koetuloksia

Tulokset hyväksytään virallisista NOME-A kokeista Suomesta tai ulkomailta, FCI:n sääntöjen

mukaan järjestetyistä kansainvälisistä Field trial kokeista (KV-koe) sekä UK Kennel Clubin

sääntöjen mukaan järjestetyistä kokeista.

Tulokset huomioidaan kahden vuoden ajalta ennen ilmoittautumisajan päättymistä. Koirat otetaan kokeeseen tässä järjestyksessä ja tasatilanteessa paikat arvotaan.

Koirien valinnassa on mahdollista huomioida etusijalle NOME-A/KV-kokeiden vastaavat koetoimitsijat sekä tuomarit. Rotumestaruuksissa, jotka järjestetään KV-kokeena, voidaan etusija antaa jäsenille.

Ohjeistus perustuu FCI:n tekemään KV-kokeiden sääntöön ’International regulations for field trials for retrievers’.